25.07.2017

Lidé jsou na sociálních sítích dobrovolně, proto fungují

Dana Kultová vystudovala politologii a komerční komunikaci, pracovala v personálce a dneska je specialistkou na sociální sítě v agentuře nydrle. „Politologie mi dala pro marketing dobré základy jako je psaní odborných textů, komunikace a celkově pohled na svět, ale nebylo to něco, co bych chtěla dělat,“ vysvětluje. V rozhovoru se mimo jiného dozvíte, že marketingová komunikace a HR k sobě mají hodně blízko a také proč je pro firmy dobré využívat sociální média.

Vzhledem k tomu, co jste vystudovala, je logické, že se specializujete na sociální média. Co vás před lety přivedlo do Předvýběru.CZ?
Já jsem se tam dostala vlastně přes kamarádku. Sháněla jsem brigádu, nechtěla jsem pracovat za barem, hledala jsem něco, co bude rozvíjet moje myšlení, co mě bude někam posouvat. V tu dobu jsem ještě nebyla pevně přesvědčená o tom, co bych chtěla v budoucnu dělat, potkala jsem se s Františkem Boudným, sedli jsme si a tak jsem tam začala pracovat.

Proč jste se nakonec nerozhodla být personalistkou?
Hlavně kvůli mé specializaci komerční komunikace - studium jsme měli hodně interaktivní. Chodili jsme do agentur, měli jsme hodně praktickou výuku, a tak nějak jsem měla pocit, že mi to jde a že mě to baví, takže jsem porovnávala HR a marketing a balancovala jsem mezi tím, jestli zůstat v personalistice a posouvat se někam dál, nebo jestli zkusit i marketing. A rozhodla jsem se zkusit jít tím směrem, který studuju.

Dana Kultová pochází z Podkrkonoší. Narodila se v roce 1989 v Trutnově, kde vystudovala gymnázium. Od vysoké školy bydlí v Praze, ale domů se ráda vrací v podstatě každý volný víkend. Studovala VŠE, obor politologie a jako vedlejší specializaci komerční komunikaci.

Je to definitivní rozhodnutí? Do HR už se nevrátíte?
O definitivním rozhodnutí tady nelze mluvit, obory jsou dnes hodně propojené. Stává se, že mi i chodí pracovní nabídky, ve kterých je propojení marketingu a HR. Dělám marketing na sociálních sítích, teď jsou náborové akce hodně propojované přes sociální sítě, takže není úplně vyloučené, abych se k tomu třeba zase v nějaké obměněné formě vrátila.

U nás se možná personalistika podceňuje, přitom HR do určité míry taky vytváří tvář firmy, takže oba obory mají hodně podobných společných vlastností.
Je to tak. Zrovna u nás ve firmě máme lidi, kteří dělali propagaci, zabývali se interními procesy, až vykrystalizovali k hiringu, protože firmu znají nejlíp a vědí, co nabídnout a co bude pro potenciální zaměstnance atraktivní.

Když jsem jel poprvé na naše setkání (rozhovor se uskutečnil až na druhý pokus, pozn. red.) díval jsem se na váš Instagram @daancaa, měla jste tam čerstvou fotku z Tróje, kde jste byla na inlinech a předtím jste byla v Budapešti. Překvapilo mě, že od té doby nic nepřibylo
Poslední dobou mám pocit, že se sítím v práci věnuju tak moc, že už nemám energii věnovat se jim i v soukromí. Teď jsem aktivní spíš jenom pracovně, což asi není úplně dobře.

Napadá mě to pořekadlo o kovářově kobyle. Jaký vlastně máte vztah k sociálním sítím?
Mám je ráda, pasivně obsah a dění na sociálních sítích sleduju několikrát denně. Už si ale hodně vážím svého volného času a tak často na aktivní přispívání při zábavných chvílích nemám pomyšlení. Sítě ale hodně používám třeba jako cestovní deník, abych si občas připomenula, kde jsem kdy byla.

Proč by tedy firmy měly být na sociálních sítích?
Protože sociální sítě fungují. Lidi tam tráví strašně moc času a firmy tam jsou a měly by být také. Lidi jsou na sociálních sítích dobrovolně, což znamená, že reklama je tam neobtěžuje jako když je jim servírována někde jinde. Například v televizi se diváci chtějí dívat na film, takže při reklamách každý odchází za jinými aktivitami. Kdežto na sociálních sítích je větší šance, že neotravujete, pokud publikujete zajímavý obsah pro svou cílovou skupinu.

Máte oblíbenou značku na sociálních sítích, pro kterou pracujete?
Aktuálně mám nejraději Dove a Carte D'Or, pro které tvoříme kompletní strategii a obsah pro sociální sítě. Většina obsahu je tvořena foto a video produkcí u nás v agentuře a to mě moc baví.

To máte dokonce i na firemním blogu! A oblíbená značka na sociálních sítích, pro kterou nepracujete?
Asi mám hodně ráda Freshlabels a Happy Socks.

Kdo je váš oblíbenec nebo vzor z prostředí sociálních sítí?
Z jednotlivců sleduju například Jona Loomera (Jon Loomer Digital), což je specialista na sociální sítě. Skrz jeho kanál se dozvídám o novinkách.

Co je na něm tak zajímavého? Ví úplně všechno nebo je to obzvlášť vtipný kanál?
Nikdo asi neví všechno, ale pravidelně informuje o novinkách, updatech a jelikož není z Čech, často jde o informace o tom, co se k nám dostane později. Samozřejmě to kombinuju se zdroji jako je například Adweek, nebo český Newsfeed.cz.

A co si myslíte o youtuberech? Teď je to strašná móda.
Je to trend, který funguje. Dnes ale chce každý spolupracovat s youtubery za každou cenu a spojení je tak často hodně nesmyslné a tím pádem nefunguje. Když firma přijde na způsob, jak se s youtuberem rozumně propojit tak, aby to dávalo smysl jak pro značku, tak i pro danou osobnost, tak je to funkční. To pak umí brand, produkt nebo službu strašně dobře prodat a prodává to mnohem líp než klasická reklama. Ale osobně si myslím, že to nebude trvat úplně dlouho, lidi si na to taky zvyknou a taky to začnou ignorovat.

Jsem starší než vy, ale youtubery sleduju jako trend. Fascinuje mě, že řada puberťáků je má opravdu jako modlu.
To je přesně ono. Samozřejmě sleduju pár influencerů, kteří mě baví a jiné, díky kterým vnímám trendy. Musím ale přiznat, že ani mně jejich obsah často nic neříká, až je mi líto rodičů, kteří to musí s dětmi absolvovat.

Dana Kultová

Mluvíme spolu, protože jste také patřila k týmu Předvýběru. Jak na ně vzpomínáte? Máte pro bývalé kolegy nějaký vzkaz?
Hrozně ráda na ně vzpomínám. V Předvýběru byla bezva parta lidí a vše fungovalo na přátelské bázi – jak mezi kolegy, tak i s vedením. Všichni byli svým způsobem kamarádi, ale zároveň se dokázali držet profesionální linie. Jsem vděčná Františku Boudnému za to, že i když asi věděl, že v oboru nezůstanu, chtěl se mnou pracovat.

Scházíte se s bývalými kolegy?
Teď už moc ne. Ale vzpomínám na ně ráda a ráda bych se s nimi zase sešla. Takže určitě ocením, když mi napíšou a něco společně zorganizujeme.

Z druhé strany mikrofonu poděkování za rozhovor posílá velký fanda sociálních sítí Zdeněk Fekar :-)

 

Víte, že v našem seriálu rozhovorů najdete i další zajímavé lidi? Přečtěte si ještě: