14.10.2022

Jaký vliv mají sociální sítě při hledání práce

O významu sociálních sítí v personalistice by se daly psát romány! Je to logické, vzhledem k tomu, že už jsou běžnou součástí našich životů. V dobrém i zlém. A přesně tak fungují i tehdy, když se rozhodneme najít si nové zaměstnání.

Hodně důležité je, na jakou pozici se hlásíte. Pokud hledáte práci v marketingu, může být váš kreativní profil přínosem. U řemeslné pozice zase zaměstnavatele zaujmou spíš ukázky vaší dřívější práce. Budete-li pracovat s klienty, má svoji váhu i to, co na sociálních sítích píšete, zatímco zájemce o práci ve skladě si může dovolit uvolněnější názory.

Firmy zajímá, co děláte na internetu

Nikdo vám úplně přesně neřekne, jak moc firmy sledují profily potenciálních nových kolegů. Různé zdroje uvádějí různá čísla, nicméně zhruba každá třetí až druhá firma se na váš účet na Facebooku nebo Instagramu pravděpodobně podívá.

Ale hned se toho nelekněte. Můžete narazit na články, kde vám poradí, že nejlepší je smazat všechny fotky z večírků nebo kamarádské diskuse. To ale nemusí být vždycky nejrozumnější. Personalisté prostě chtějí zjistit, jaký jste člověk ‒ mimo jiné třeba proto, aby posoudili, jestli zapadnete do firemního kolektivu. Neslaný nemastný profil, který o vás nic neřekne, vám dvakrát nepomůže. Nebojte se být sami sebou ‒ jenom zvažte, co z obsahu by vám mohlo připsat mínusové body.

Vylaďte si profil, nebuďte ale mrtví nebo umělí

Kvůli tomu hned nemusíte mazat obsah. U řady sítí stačí, když si správně nastavíte ochranu soukromí ‒ na Facebooku nemusíte sdílet všechny fotky veřejně, ale třeba jenom se svými přáteli, nebo dokonce jen vybranou skupinou lidí.

Negativně může působit nejenom „mrtvý“ profil, na kterém se objevují příspěvky jednou za rok, ale i jeden post za druhým v rozmezí jedné hodiny ‒ zvlášť, když je to v pracovní době. Rozhodně špatné je, pokud se někde chlubíte, že jste home office využili k výletu, pomlouvání kolegů nebo firmy, kde pracujete. Ale to jsou zásady, které platí všude, nejenom na sociálních sítích.

To, jak se prezentujete, je důležité. Neměli byste ale působit uměle. Pokud třeba ještě nemáte profil na sociální síti, nebojte se zapracovat na svojí osobní značce.

Jedna rada ale přeci jen platí univerzálně: čím dál významnější je mít profil na LinkedInu. Vyhledávače váš profil zobrazí na jednom z předních míst, pro většinu personalistů je to přitom jeden z prvních zdrojů informací o vás. Zapracujte proto na tom, aby váš profil obsahoval všechno, co je na vás zajímavé.