24.09.2025

Pro práci s AI je klíčová ochota učit se, ne rok narození



Že „věk je jenom číslo“ potvrdil nejnovější reprezentativní průzkum personální společnosti Předvýběr.CZ zaměřený na přístup zaměstnanců k novým technologiím včetně umělé inteligence. Současně ale ukázal, že stále platí zaběhnutá klišé, která vedou k diskriminaci seniorních kolegů nebo žen.


„Možná je až překvapivé, že jenom třetina lidí si myslí, že věk ani pohlaví nehrají roli ve schopnosti osvojit si nové technologie,“ míní ředitel Předvýběru.CZ František Boudný. Podle respondentů mají starší ženy výrazně častěji (37 %) potíže přijmout technologické novinky než starší muži (24 %). Mladší generace jsou naopak vnímány jako velmi adaptabilní ‒ potíže u nich předpokládají účastníci průzkumu méně často: u mladších mužů necelá čtyři procenta a u mladších žen dokonce jen slabá dvě procenta.

Dobrá zpráva je, že pokud si máme do týmu vybrat nového kolegu, který by zvládl práci s umělou inteligencí, podle 65 % dotázaných nezáleží na jeho věku, ale ochotě učit se. Přesto je ale více těch, kteří by dali přednost mladšímu kolegovi (19 %), protože se s technologií sžije rychleji a bude přínosem dříve, než lidí preferujících staršího spolupracovníka (11 %), protože jeho bohaté zkušenosti s prací se dříve nebo později projeví jako větší přínos.

Zajímavým paradoxem je, že juniorní zaměstnanci mají o svých vrstevnících horší mínění. Podle lidí od osmnácti do čtyřiadvaceti let jsou technologie oříškem pro 7 % mladších žen a dokonce až pro 17 % mladších mužů. „Začínající zaměstnanci zdravě chápou, že potřebují získat nějaké zkušenosti,“ domnívá se šéf personální společnosti František Boudný.

Důležitost práce s nástroji AI je zatím vnímána spíše jako podpora než jako klíčová dovednost. Spíše důležitá je tato schopnost podle 63 % pracujících. Přestože umělou inteligenci vnímají jako užitečný nástroj, jen osm procent lidí ji považuje za velmi důležitou a klíčovou dovednost pro většinu pozic. Bezmála čtvrtina (23 %) ji ale považuje za spíše nedůležitou, zatímco téměř šest procent dotázaných ji vnímá dokonce jen jako módní vlnu.

Data pro reprezentativní průzkum sbírala agentura Talk Online Panel na vzorku 500 pracujících ve věku 18-59 let.