08.10.2019

Osm z deseti zaměstnanců je v práci šťastných; její náplň je důležitější než výplata

Stále častěji se v personalistice mluví o štěstí zaměstnanců. Personální společnost Předvýběr.CZ se rozhodla téma zmapovat: průzkum, který pro ni uskutečnila agentura STEM/MARK ukázal, že 79 % pracujících lidí se v práci cítí šťastně a osm ze sta se dokonce setkala s „manažerem štěstí“.

Konkrétně 16 % dotázaných odpovědělo, že jsou v práci rozhodně šťastní, spíše šťastných je 63 %. Osmnáct procent je spíše nešťastných a rozhodně nešťastných jsou jen tři procenta.

Některé firmy v posledních letech zaměstnávají manažera štěstí nebo jinak pojmenovaného specialistu, který se stará o spokojenost zaměstnanců. V kolika firmách takového šéfa štěstí mají? „Průzkum ukázal, že s takovou pozicí se ve firmách setkalo osm procent respondentů. Považuji to za poměrně vysoké číslo, vzhledem k tomu, že jde o poměrně mladý trend,“ říká František Boudný, obchodní ředitel personální společnosti Předvýběr.CZ.

A co si o trendu zavádění manažera štěstí myslí sami zaměstnanci? Podle 34 % je to dobrá věc, spokojený člověk odvede lepší práci. Sedmadvacet procent lidí míní, že taková pozice „není špatná, ale výplata je důležitější“ a čtyřiadvacet procent zaměstnanců považuje trend za módní výstřelek, který časem pomine.

Předvýběr.CZ také zajímalo co podle lidí nejvíce ovlivňuje jejich spokojenost v práci: 41 % uvedlo, že musí jít o práci, která je baví, pro 25 % je to dobrá výplata a ve 22 % případů dobrý tým. Naopak dobrý šéf, možnost učit se nové věci a pracovat s novými technologiemi a možnost ovlivňovat dění ve firmě nejsou pro spokojenost lidí v práci téměř důležité (uvedlo jen 6-1% respondentů).

„Možná to zní až idealisticky, ale výsledky nás nijak nepřekvapily. Už náš loňský průzkum ukázal, že pro zaměstnance je důležitější náplň práce a vztahy s kolegy, než mzda,“ říká František Boudný.

Průzkum proběhl na vzorku 511 respondentů Českého národního panelu ve věku od 15 do 59 let, z nichž 78 % mělo postavení zaměstnance či podnikatele.