Tiskové zprávy
Čeští zaměstnanci umělé inteligenci fandí, ale nečekají víc volna ani peněz
Přestože většina lidí vnímá umělou inteligenci spíš jako pomocníka a preferuje technologicky pokročilého zaměstnavatele, panuje značná skepse, že se přijetí AI promítne do lepších platů a kariérního postupu. Ukázal to reprezentativní průzkum personální společnosti Předvýběr.CZ, pro který data sbírala agentura Talk Online Panel.

„Zaměstnanci jsou připravení umělou inteligenci přijmout jako nástroj pro inovaci a produktivitu, ale zároveň k ní přistupují střízlivě. Chápou ji jako podporu, ale nevěří jí jako nástroji pro svůj kariérní posun,” shrnuje František Boudný, ředitel společnosti Předvýběr.CZ. “Pro firmy je to výzva, aby investovaly do technologií, ale zároveň se soustředily i na lidskou stránku věci,” dodává šéf personálky.
Přes 70 % dotázaných neočekává, že jim umělá inteligence v následujících dvou letech pomůže k lepšímu platovému ohodnocení nebo povýšení. Dvěma třetinám zaměstnanců by vadilo, kdyby jejich pracovní výkony posuzovala umělá inteligence.
Lákadlo pro zaměstnance, bez jistého zisku
Více než 52 % respondentů vnímá umělou inteligenci ve svém oboru jako nástroj, který jim pomáhá, a pouze necelých patnáct procent ji považuje za konkurenci, která by je mohla nahradit. Tento pozitivní postoj se promítá i do volby zaměstnavatele: šest z deseti lidí by si raději vybralo firmu, která AI aktivně využívá, než tu, která se moderním technologiím vyhýbá.
Paradoxně s touto ochotou přijmout novou technologii souvisí finanční skepse. Kromě nízké důvěry v platové a kariérní posuny je jen necelá polovina respondentů přesvědčena, že by se jim finanční investice do rekvalifikace pro práci s AI v krátkodobém horizontu vyplatila. A jen necelých 27 % dotázaných tvrdí, že jim využívání umělé inteligence dává více času pro rodinu, koníčky nebo odpočinek.
Klíčové jsou soft skills a inovace
Téměř 36 % lidí považuje za stejně důležité rozvíjet v souvislosti s umělou inteligencí jak technické, tak měkké dovednosti. Pokud si však musí vybrat, více jich upřednostní ty měkké (kreativita, komunikace, řešení problémů) s 24 % před čistě technickými dovednostmi (téměř 18 %).
Největší přínos AI vidí zaměstnanci v oblastech, které mají celospolečenský dopad. Nejčastěji zmiňují zvýšení technologického pokroku a inovací (76 %) a snadnější přístup ke vzdělávání a rekvalifikaci (59 %). Naopak jen slabých 23 % věří, že AI pomůže snížit mzdové rozdíly mezi pohlavími, což naznačuje přetrvávající pochybnosti o její objektivitě v oblasti rovných příležitostí.
Data pro reprezentativní průzkum sesbírala agentura Talk Online Panel na vzorku 500 pracujících ve věku 18-59 let.