24.10.2016

Foto dělá člověka. Když hledáš práci, mysli na to!

V současném světě médií, sociálních sítí a digitálních fotografií je překvapující úroveň prezentace vlastních fotografií v životopisech. Pro představu uvedu pár nejčastějších „úkazů“, kterých jsou uchazeči o práci schopni se dopustit ve vlastní sebeprezentaci.

  1. Mizerná kvalita – často si kandidáti různě skenují staré fotografie pasového formátu a nebo prezentují fotografie opravdu nečitelné.
  2. Párty, večírek – foto ze společenské či soukromé akce vypadá působivě a dobře, ale nesluší profesnímu profilu. Na sociální síť typu facebook je určitě vhodné, do životopisu ne. Nedávno jsem zaslal klientovi velmi kvalitní profil kandidáta na pozici obchodního ředitele. Bohužel jsem přehlédl, že nového potenciálního zaměstnavatele zdraví na fotografii přímo z Oktoberfestu.
  3. Nahota na prodej – že si asistentky dávají na své profily fota „lehce oděná“ respektive ve spodním prádle, na to už jsme si my personalisté zvykli, ale když objevíte životopis, kde vám muž zašle foto bez svrchního dílu oblečení, to je vyšší kalibr.
  4. Domácí mazlíčci – dalším nešvarem fotografií na CV bývají společné fotografie s čímkoliv živým. Nejen skupinová fota přátel, ale především domácí mazlíčci jsou často společníky osobních prezentací při hledání nového zaměstnavatele.
  5. Mladí a neklidní – vrcholem všeho pro mě zůstává skutečnost, kdy kandidátovi je 53 let, uvádí to v životopise a nebo to lze lehce spočítat, a na profil vylepí foto minimálně 20 let staré. To je pak zarážející a na místě je otázka „Proč to dělá?“

Příkladů z praxe bych mohl uvádět celou řadu – foto na pláži, v posteli, ve stanu, v autě, před zrcadlem atd.

Nezdá se to, ale fotografie může hodně prozradit a někteří klienti, než začnou číst profil, tak nejprve zkoumají vizuál daného kandidáta. Příkladem z praxe pro mě zůstává klient, který mi volal, jestli jsem viděl foto kandidáta, kterého jsme prezentovali na obchodní pozici: „Viděl jste kandidátovo foto? Vždyť ten člověk vypadá, že usíná, ten by uspal i hady! Ten by nic neprodal!“

František Boudný, obchodní ředitel PŘEDVÝBĚR.CZ