Prodavačům teď zvyšují platy. Lemplové si to ale často nezaslouží
Prodavačům teď zvyšují platy. Lemplové si to ale často nezaslouží
Přijdu do jednoho nejmenovaného velkého elektro obchodu na Pankráci, říkejme mu třeba Pat a Mat Art. Rozhlížím se po obchodě a hledám někoho, kdo mi poradí a pomůže. Obchod byl téměř liduprázdný, ale přecpaný zbožím od ledniček po televize. Znáte ten pocit, kdy vám připadá, že v obchodě vidíte spoustu prodavačů v jednotných tričkách, ale oni se vám vyhýbají nejen fyzicky, ale i psychicky (čti: nejsem tady)? Kdy svévolně mizí v krajině spotřebního zboží, přerovnávají a doplňují regály a hlavně se nechtějí s nikým bavit, natož pozdravit? Nevadí. Nenechám se odradit. Jdu rovnou k pokladně. „Prosím, poradí mi někdo s pračkou?“ Paní za pokladnou zvedne oči od svého mobilu, kde se určitě učí zbožíznalství a nebo informuje centrálu, kolik je zrovna v obchodě spokojených zákazníků. „Tamhle ten!“ Ukáže rázně na skupinku tří totožných žlutých mužíků. Hned k nim přiskočím. Vyberu si jednoho z nich a s prosbou, zda mi poradí, se dostáváme až do oddělení praček. Přijdeme k regálům a tady nastává zlom. Do této chvíle jsme si rozuměli. Pán mi poradil. Poradil mi, kde jsou pračky, ale na otázku, zda mi může poradit s výběrem, konstatoval: „Já ne, já jsem jenom student.“ Nechápal jsem jeho obhajobu, ale snažil jsem se uklidnit tím, že jsem na správné adrese a že mi určitě někdo poradí.
Deset minut jsem opět nikoho, kdo by byl alespoň k oslovení, nezahlédl. Naproti tomu jsem viděl v televizi hezké góly od Barcelony. Nadechl jsem se k druhému pokusu. Odchytl jsem jiného pána, který vypadal, že projde přímo mnou bez zastavení. Scéna jak z filmu Duch. Prodavač byl ochotný. Otevřel internet a spolu jsme si pročítali specifikace výrobků. Hezký čtenářský kroužek. Na konci čtení jsem si jeden výrobek objednal. Proč? Protože jsem nechtěl riskovat, že to o dvě ulice dál bude stejné nebo možná ještě horší.
Co z toho vyplývá? Dlouhodobě v českých obchodech chybí kvalita zaměstnanců, jejich motivace k práci, profesionalita, péče o zákazníka. Nezajímají se o potřeby, přání, nehledají řešení. To není jejich zájmem. Zájmem je odpracovat osm hodin a být zaměstnán. Ne pracovat. Důvodem je opravdu nízká nezaměstnanost a z něj vyplývající kvalita zaměstnanců, kdy firmy skutečně nemají na vybranou. Věřím, že se brzy situace změní. Musí se změnit, protože zákazníci nebudou ochotni za takové služby utrácet, začnou klesat tržby a zisky. Začne se opět šetřit a máme na světě další ekonomickou krizi. Tímto přístupem si o ni říkáme. Stejně tak se může stát, že než by zaměstnavatelé zaměstnávali zaměstnance jen kvůli vyplnění místa, tak raději pozici neobsadí a pozic na trhu práce začne ubývat. Chceme a potřebujeme další krizi? Já o ni nestojím. Co na to prodavači?
František Boudný