Jaké trendy vládnou personalistice 2017? Partnerský přístup a tlak na efektivitu
Jaké trendy vládnou personalistice 2017? Partnerský přístup a tlak na efektivitu
Shrňme si výchozí stav, z jakého vstupujeme do nového roku:
- nejnižší nezaměstnanost, schopní lidé se dají opravdu těžko sehnat
- nová generace Y nevidí v práci jediný smysl života, má jiné priority, chce si život víc užít
- na druhé straně přibývá starších lidí, které donedávna v práci nikdo nechtěl
- odbory tradičně tlačí na zvyšování mezd, aktuálně je v tom pobízí i premiér, nynější dobrá ekonomická kondice jim ale tak trochu nahrává
- v souvislosti se zaváděním EET podle dostupných informací dochází k zavírání mnoha gastroprovozů
Z toho lze odvodit, že
- firmy dnes víc vnímají zaměstnance jako partnery, nejen s ohledem na nedostatek lidí, ale i vzhledem ke změně životního stylu; více také slyší na nejrůznější individuální benefity
- nedostatečná nabídka uchazečů výrazně zvýší tlak na efektivitu, výkonnost; nikoli otrocky, jak bylo dosud zvykem ve stylu „budeš dělat víc práce za stejné peníze”, ale daleko častěji se firmy budou zaměřovat na vytipovávání a podporu kvalitních, výkonných lidí
- s tím souvisí i větší důraz na interní HR, interní vzdělávání, už se nelze spoléhat na to, že se něco jednou naučím a vystačím s tím provždycky do konce kariéry. Zintenzivní se i výchova vlastních „kádrů”, součástí čehož je i častější rotace lidí uvnitř firmy na začátku kariéry, aby podnik víc poznali a v budoucnu mohli lépe využít svůj potenciál
- i když to v Česku zatím drhne, firmy budou víc nabízet částečné úvazky (podle našeho průzkumu mezi personalisty a manažery v roce 2017 takových příležitostí vznikne zhruba o 11 % více), a přes legislativní překážky stále významnější bude home office: firmy totiž na rozdíl od vlády vědí, že je to nezbytný nástroj ke konkurenceschopnému fungování na trhu
- výrazně více šancí dají podniky seniorním zaměstnancům, protože jak stárnou “mladí neklidní”, podnikatelé chápou, že to může být cesta
- personalisti s ohledem na klesající počet uchazečů, kteří se hlásí na pozice, budou aktivnější ve vyhledávání potenciálních zaměstnanců, více pracují se všemi možnými zdroji inzerce, databázemi, doporučeními a sociálními sítěmi
- i když významné firmy mají silné, ale rozumné odbory, a naopak ve většině segmentů zaměstnanci naopak odborově nejsou organizovaní, rostoucí nedostatek zaměstnanců povede k většímu tlaku na mzdy a jiné benefity, přičemž lokálně se nedá vyloučit ani vyhrocenější spor
František Boudný, obchodní ředitel Předvýběr.CZ