24.09.2020

Motivační dopis může rozhodnout, jestli vás pozvou na pohovor

Napsat ho je vlastně jednoduché. Měl by obsahovat všechno, co už teď je na vás zajímavé a důležité a proč stojí za to nabídnout vám práci. Háček je v tom, že musíte vystačit s malým počtem slov.

Nemá teď smysl řešit, jak moc je doopravdy důležitý. Někteří personalisté tvrdí, že pomalu víc než strukturovaný životopis, jiní zase pravý opak. Samozřejmě se to liší i podle profese a pozice, o kterou se ucházíte. Pokud ale požadavkem je přiložit k CV i motivační dopis, není o čem diskutovat a je třeba ho napsat.

Motivační dopis má totiž výstižně popsat, proč právě vy jste ideální kandidát nebo uchazečka o nabízenou práci, ale přitom by měl být co nejstručnější. Dva tři odstavce, maximálně jedna strana A4. Pokud nejste zrovna psavci, může to být ďábelský úkol. Držte se jednoduchých rad a zvládnete to s přehledem.

Dopis začněte konkrétním oslovením. Platí to i o dopisu motivačním. Hned na začátku to představuje trochu zádrhel, pokud odpovídáte na inzerát na internetu, víte, do jaké firmy se hlásíte, ale nevíte, komu dopis přijde na stůl. Zkuste trochu zapátrat ‒ zavolejte do firmy a nechte se přepojit na personalistu, nebo pošlete jednoduchý mail s prosbou o konkrétní kontakt, abyste mohli použít správné oslovení v motivačním dopisu. Už tím dáte najevo, že o věcech přemýšlíte.

V prvním odstavci stručně připomeňte, o jakou práci se ucházíte a co nejlépe vysvětlete, proč se na ni nejvíc hodíte právě vy. Klidně zdůrazněte nějakou osobní přednost (máte v oboru už konkrétní úspěchy, vždycky to byl váš koníček a sen…), ale nevychvalujte se příliš. Detaily o vás se příjemce dočte ve strukturovaném životopise.

Zkuste spíš podrobněji popsat, proč se vám nabízená práce líbí a jak byste rádi byli firmě užiteční - jako prodavačka v malém obchůdku můžete nabídnout pomoc s vybudováním e-shopu, jako vedoucí týmu lépe sladit pracovní a osobní zájmy a dosáhnout vyšší produktivity a větší spokojenosti zaměstnanců. Buďte zajímaví, zkuste se dívat na nabízeného místo z pohledu svého budoucího šéfa ‒ ale co slíbíte, to pak budete muset splnit.

Pokud je to reálné, nebojte se rovnou stanovit si nějakou výzvu ‒ spuštění online prodeje zvýší tržby o čtyřicet procent.

I když motivační dopis nabízí jen malou plochu, buďte konkrétní. Nepište, že jste v předchozím zaměstnání byli nejlepší, ale pochlubte se, že jste se na výsledcích pětičlenného týmu podíleli z jedné třetiny. A zkuste zmínit, proč firmu považujete za zajímavou ‒ třeba vás nejvíc zaujala na sociálních sítích nebo její služby sami využíváte už od střední školy, protože jste se shodli se spolužáky, že má prostě nejlepší nabídku.

Na konci si řekněte o setkání ‒ to je přece důvod, proč CV a motivační dopis posíláte. Nabídněte třeba, že konkrétní představy o fungování nového e-shopu rádi proberete osobně. Pokud jste dopis i CV napsali poctivě a zajímavě, to by bylo, aby vás k pohovoru nepozvali!